Nurul Sayang Kamu: Syafiq Shohaimi | Perjalanan Mencari Rezeki

Syafiq Shohaimi | Perjalanan Mencari Rezeki

Sambungan...

Haritu aku pernah kate kat facebook yang aku lebih suka isteri jadi surirumah. Pastu ada kawan perempuan kate kat aku yang die tak kaye jadi kene kerja. So aku terpanggil lah untuk tulis kat blog isteri aku nih. So. Kenapa aku lagi suka isteri jadi surirumah je? Bukan taknak bagi isteri kerja, sebab dulu memang keje pun. Tapi isteri jugak yang penat, balik rumah nak buat kerja rumah lagi, nak masak, nak jage anak, bangun malam lagi susukan anak. Hantar anak kat taska asik demam. Tapi jadi surirumah lagi penat sebenarnye tapi atleast anak sihat walafiat. Selamat dalam jagaan ibu sendiri. Ni kalau kat taska hati pun risau je manjang. Betul tak? Jadiknya aku mintaklah isteri berhenti kerja, jadi surirumah je. Alhamdulillah isteri pun setuju dan sampai sekarang cukup je makan tapi hidup tak lah semewah mane sebab aku bukan orang kaye, gaji pun kecik je. Tapi Alhamdulillah makan cukup, hati pun tenang.




Persoalannya, zaman sekarang ni cukup ke gaji suami je nak tampung keluarga? Hah. Ni aku nak cerite panjang lebar sikit pasal rejeki. Hehe. Kalau kau jenis yang solat lima waktu tak tinggal (atleast sentiasa cuba untuk tak tinggal solat), pastu percaye rezeki Allah yang bagi, yakin kalau kau usaha Allah akan bagi, bersederhana pada setiap sesuatu yang kau buat dan sentiasa bersyukur atas apa yang ada, insyaAllah rezeki kau akan cukup. Memang tak mewah mana tapi insyaAllah cukup. Tapi kalau kau nak cepat ada rumah besar, kereta besar cerita ni bukan untuk kau lah. Hehe.

Aku nak cerita mase aku mula-mula start meniaga dulu. Ni cerita pasal apa yang aku lalu, jadiknye kene la cerita dari awal supaya engkorang paham sebab situasi kita berbeza. Apa yang korang lalu tak sama dengan apa yang aku lalu. Nanti kalau aku tak cerita detail korang pertikai pulak. Okay. Mase tu aku belajo lagi kat UKM. Nak beli baju kemeja online. Tetibe terdetik macamane orang ni boleh meniage online, muda je lagi. Pastu aku nampak ruang dropship, so aku tanye lah kat owner macamane dropship ni. Rupenye aku just jual barang, dapat payment, bayar harga dropship kat owner, pastu owner tu yang poskan barang. Duit lebihnya kira aku punye untung lah. Contoh jual baju harge RM90, harge dropship RM70. So dapat lah untuk RM20. Macamtulah aku start meniaga.  Buat facebook page je, name page Red Jump Store, nanti aku cerita macamane aku dapat nama Red Jump. Ni pun ilham Allah yang bagi sebab tiba-tiba terdetik nak cuba online bisnes. Alhamdulillah dapat la buat income sikit-sikit mase belajo dulu buat bayor motor. Tu namenye Allah yang bagi rezeki. Bukan Allah bagi gedebuk jatuh depan mate. Allah bukak jalan rezeki, kau pilih la nak lalu jalan tu ke tak. Paham? Tak paham aku cerita lagi.


Website ni dah mati sebab aku tak renew domain. Sobs... Redjump Solutions tu name syarikat aku yang aku daftar dengan SSM.

Okey. Ni pulak cerita sebelum aku meniage. Mase aku internship, aku pegi ofis naik motor, pinjam motor ayah sebab kereta iswara aku kene curik, sempat guna setahun je kereta tu. Polis jumpe kat tepi jalan jauh kat hulu langat sane. Tinggal rangke je. Takpelah, bukan rezeki aku la tuh. Jadinye bile dah guna motor ni rase la jimat sikit. Then aku terpikir lepas grad nanti aku nak keje guna motor je lah. Boleh jimat duit untuk kawen. Mase tu aku baru sem lima, so lepas intern ade lagi satu sem untuk tesis. Awal tak aku plan untuk kawen? Kahkahkah, Actually ade member yang dah siap ade simpanan untuk kawen lagi mase tu so kire aku lambat la baru nak plan. Hehe. Jadinye aku terpikir nak beli motor sedap sikit buat pegi keje. Cadang nak beli motor CBR150 macam senior aku name die Fahd, sebab motor ni takde orang nak curik sebab tak boleh jual jadik spare part sebab motor tak glamor. Yang leceh sikit aku lah sebab susah nak cari spare part, tapi tu pikir kemudianlah. Jadinya kene la kumpul duit untuk buat downpayment. Motor tu RM10k. So aku kene kumpul RM2k. Pagi sampai petang internship dapat la RM300 sebulan buat makan minum hari-hari. Habis jimat dah tu. Malam aku part time kat kedai printing. Sabtu ahad pun aku keje pagi sampai malam. Habis internship dapat la kumpul RM2k. Terus tansfer duit kat ayah buat downpayment. Tak lame pastu ayah call motor dah dapat, balik la amek. Hehehe. Meloncat-loncat aku dalam hati. Aku balik muo dengan senior aku naik motor dia. Tu namanye rezeki ni kite kene usaha, nak dapat ada banyak cara. Jadi berusahalah. Nah belanje gambor motor sikit. Cube lah kaitkan motor aku dengan name Red Jump. Hehehe.


Aku punye yang merah, yang biru tu senior aku punye. Balik muor satu motor, balik UKM dua motor. Gituu.. Hehe..

Okey, ni cerita pasal rezeki kerja pulak. Ni cerite betul-betul sebelum internship. Sori lah cerite makin throwback pulak. Haha. Masa kat UKM aku ade join team robot soccer buat programming defense untuk competition. Pasal ni la aku start internship lewat seminggu. Mase tu team robot belum ramai, yang degree mase tu cuma tiga orang, aku, Nuruddin dengan student dari tanah seberang, Panji. Nak jadik cerita satu petang tu Dr. Huda (aku punye SV) call suruh standby pegi Sabak Bernam. Mule-mule rase macam malas nak pergi. Aku pun tak tau nak kene buat ape kat sane sebenarnye tapi aku standby jelah. Malam tu ade member PHD datang naik hilux, yang drive tu sape ntah aku tak kenal. Sampai kat Sabak Bernam rupenye pegi politeknik. Sampai tu dah lewat malam so check in bilik terus tido. Pagi esoknye bangun masih tak tau lagi nak kene buat ape. Jumpa Dr. Mat, bekas lecturer politeknik. Rupenye kene jadik asisstant die mengajar robot soccer programming kat student politeknik. Pagi-pagi lagi dah kene ngadap komputer buat slide. Kahkahkah. Tapi aku think positive. Takdelah merungut ke ape. Aku anggap ni pengalaman. Rupe-rupenya Allah nak bukak pintu rezeki. Mase makan aku terduduk satu meja dengan pengarah syarikat yang handle kursus ni. Borak biase-biase je lah sebab aku mase tu tak tau pun die tu sape. Lepas aku tau die pengarah syarikat yang bawak masuk robot soccer aku terus tanye die ade keje kosong tak. Selambe badak je. Haha. Tapi dah rezeki aku, study ade lagi 2 sem dah dapat peluang kerje, tapi keje lepas habis internship la, bukan la keje tetap pun tapi kebetulan Dr. Mat tu nak pakai orang untuk research die kat Cyberjaya. Lepas la duit nak bayor motor. Hehe. Kalau aku dari awal ikut rase malas engko rase dapat tak keje tu?

Nak jadi cerita lagi, lepas grad aku terus kerja dengan company ni. Rupa-rupanya company ni takde la fully IT company pun. More to trading je. Buat training pun panggil pengajar dari luar. Aku ingatkan aku keje dengan company besar sebab dieorang bawak robot tu masuk Malaysia. Kahkahkah. Tapi aku think positive lagi. Aku tak buat programming tapi aku boleh belajar bisnes. Aku ingatkan dapat la gaji RM2k atleast, rupenye seribu jek gaji, tu pun bos aku kate tu bukan gaji, tu incentive je untuk aku belajar bisnes. Kahkahkah. Padahal die nak jimat operating cost. So, dengan takde EPF SOCSO aku bedal je lah keje sebab katenye nak ajor aku bisnes. Aku rase ni satu peluang la untuk aku belajor bisnes. Aku pikir nak try dulu tengok macamana peginye. Tiga tahun jugak aku bertahan kerja kat situ. Nak kate aku bertahan sebab gaji memang tak lah kan, tapi sebab agak seronok sebenarnye, aku tak kene duk ofis 24 jam ngadap laptop. Kadang-kadang ade kursus untuk student or lecturer politeknik, kadang-kadang pegi politeknik repair robot. Ade sekali nak hantar dokumen kat JB aku pergi balik hari je. Ade jugak mase kursus kat PD, dah sampai PD baru perasan ade barang tinggal, aku lah yang kene patah balik bangi amek barang pastu datang balik PD. Jilake. Hahaha.

Geng rumah sewa sebelum kawen.

Haa, So sape yang ingat aku gaji besor tu ni lah sebenarnye gaji aku, Seribu je wei. Mesti korang pelik macamana aku boleh kawen awal. Tulah, kan aku dah cakap rezeki tu Allah yang bagi. Hehe. Dengan gaji seribu tu aku survive duk rumah sewa dengan member fac kat sungai tangkas, rumah flat je. Kat atas tu gambor kiteorang bersukan, indoor je. Kahkahkah. Selalu gak masak kat rumah nak jimat punye pasal. Nasib baik jugak lah aku dah beli motor, jimat sikit minyak nak pegi balik keje. Tu pun nak kene bayor bulan-bulan RM300. Memang cukup-cukup makan je lah. Tapi aku nak kate lagi, rezeki tu Allah bagi. Tiap-tiap bulan ade je rezeki lain yang datang. Kadang-kadang ade training robot, aku jadik assistant dapat la income tepi. Kadang-kadang ade projek buat syllabus untuk kos kemahiran, aku jadik urusetia siap ajak Nurul, dapat la sehari seratus, hehe. Lagi aku buat bisnes sikit-sikit. Kejap jual baju online. Kejap aku buat designing dengan printing bisneskad, flyers. Ade jugak dapat job print baju. Job paling besor print buku. Masyuk jugak mase tuh. Kehkehkeh. Rezeki memang Allah bagi, tapi kita la yang kene pandai cari, rajin usaha. Ada jugak la try mohon kerje government sebab mak ayah suruh tapi belum ade rezeki. Nak try mintak kerja programmer kat company swasta aku macam malas sebab aku tak suka duk depan laptop je manjang. Tu pilihan. Sebab aku ade pilihan so aku pilih lah. Hehe.

Ni mase jadik urusetia kat Residence Hotel Uniten. Baru tunang mase ni, nampak cincin tu. Hehe.

So macamana pulak aku kumpul duit kawen? Gaji seribu je ni. Nak naik gaji jangan harap lah. So aku pakat dengan Nurul kene cari duit lebih. Die buat bisnes online die. Aku pun buat bisnes aku. Kebetulan mase tu tengah banyak event kat UKM. Kiteorg pun plan la nak bukak booth. Nurul nak jual produk NSK Couture die tu. Aku pulak nak jual cheese cake dengan choc moist cake. Mane aku nak dapat cake? Haa, ni pun rezeki jugak. Mase jadik urusetia buat syllabus untuk course kulinari tu kiteorang ade jumpe satu chef ni, di bagi rase cheese cake die, sedap gile. So kiteorg amek la stok kat die. Hehe. Choc moist cake pulak aku carik kat facebook. So menjual lah kiteorg dari event ke event yang lain. Nah tengok gambor.




Banyak jugak event kiteorg join. Penat jangan cakaplah. Tapi puas sebab kiteorg seronok. Mase ni pun company tengah takde projek sangat so mase aku takde keje aku lari pegi UKM jage booth. Kadang-kadang pegi KL amek stok kek. Hasil daripada first event yang kiteorg join, kiteorg beli fridge. Sebab leceh amek stok sikit-sikit. Ade fridge besar sikit boleh la simpan stok banyak, takyah nak ulang alik KL. Fridge tu sampai sekarang masih berjasa lagi buat isi sayur and lauk. Hehehe. Habis event Nurul teruskan bisnes NSK Couture yang tengah meletup tu sebab tempahan baju banyak. Aku tambah produk kat bisnes online aku jual kek pulak. Hahaha. Rezeki aku jugak dapat bakal bini yang supportive dan tak kisah aku keje gaji kecik je. Barang hantaran kiteorang beli sikit-sikit. Sebulan satu barang cemtu baru la tak rase sangat. Tapi dekat-dekat nak kawen tu ade jugak la beli banyak sikit. Haha. Alah. Barang guna hari-hari jugak yang kiteorang beli. Handbag, kasut, perfume. Kiteorang beli takde lah yang mahal sampai ribu riban. Heee..

Sampai dekat-dekat nak kawen tu duit tak cukup lagi sebenarnye. Aku tawakal je lah. Doa banyak-banyak. Jangan doa bahasa arab je, doa bahase melayu skali, mintak ape yang ko nak. Aku mintak je supaye Allah permudahkan urusan dan cukupkan duit nak kawen. Dah tu yang ko nak, doa la betul-betul ye tak? Hehe. Alhamdulillah Allah bagi aku job print buku. Payment dapat pun last minit. Lega. Betul tak rezeki tu Allah yang bagi? Kalau tak caye jugak tak tau lah. Hehe. Kenapa Allah bagi lewat? Mungkin aku ade lewat-lewatkan solat kot? Kalau aku tak solat tak tau lah macamane ye tak? Eh, orang yang tak solat tu kaye raye macamane? Tu Allah uji dengan kekayaan. Tak bersyukur dengan apa yang Allah bagi tengoklah kat akhirat nanti macamana harta ko makan balik diri ko tu. Aku lagi rela diuji dengan kesusahan takut daripada aku lupa pada Allah bila diuji dengan kemewahan. Bukan lah aku taknak kaya, nak jugak tapi harapnye Allah tetapkan jalan aku pada jalan Islam, insyaAllah.

Shopping barang hantaran last minit sebab baru dapat payment job printing. Kalau tak dapat payment takde la hantaran. Hehehe.

Okey. Kita sambung. Lepas kawen mula-mula aku duduk rumah mertue je. Yelah, gaji seribu macamane nak sewa rumah. Ulang alik naik motor Banting Bangi. Sebelum kawen tu dah beli kete Waja ayah, duit yang ayah dapat tu buat beli kereta lain dengan bayar habis loan motor aku. Loan kereta lepas pun kebetulan gaji aku lebih RM2k mase tu sebab company tengah banyak projek. Sebab nak jimat keje naik motor je. Hujan panas redah je lah dengan motor merah aku tu. Tiga bulan lepastu Allah bagi rezeki, Nurul dapat keje kat bangi. Mula-mula ulang alik la dari Banting ke Bangi naik kete. Minyak tol je dah dekat RM600. Disebabkan minyak tol dah nak RM600, so pindah la kiteorang ke Bangi. Sewa rumah kat Kolej Idris Al-Marbawi je, RM500 sebulan. Kolej tu sepatutnye untuk student master or phd yang belajor kat UKM tapi mase tu dah bukak untuk orang luar. Kalau nak ikut hati nak jugak sewa apartment yang cantik-cantik. Tapi kiteorang pilih kesederhanaan and ikut apa yang mampu. Nurul pun tak cerewet sangat, syukur je apa yang ada. Senang hati aku. Haha. 


Ni pun rezeki jugak. Allah datangkan sahabat yang rajin, tolong angkat barang mase pindah rumah. Hehe.


Nak cerita lagi rezeki Allah. Tak lame lepastu ade kawan datang bagitau ade orang nak cari pekerja kat Taman Putra Kajang. Aku pun pergi interview. Interview takde lah formal mane, datang borak je. Resume tak bawak, pakai jeans pulak tu. Haha. Mase tu Nurul dah pregnant. Allah nak bagi rezeki. Aku dapat la keje tu. Gaji lebih kurang je. Tapi sebab aku nak lari dari company yang sekarang ni sebab aku penat nak cari projek and buat bende yang aku tak mampu kononnye ni salah satu jalan bisnes. Tapi yang aku tengok kadang-kadang jalan bisnes ni tak bersih sebab kene jage pegawai untuk dapat projek. Yang tu aku malas nak amek tahu jadi aku buat keputusan keluar pergi kerja tempat lain. Sebulan lepas aku kerja kat tempat baru tu aku dapat tawaran kerja dengan government tapi kontrak 3 bulan, gaji RM900 je kalau tak silap. Aku ingat nak pergi tapi bos baru tak bagi. Kenapa entah, aku buat kerja bagus kot? Kahkahkah. So bulan seterusnya dapat la gaji dua ribu lebih. Alhamdulillah. Lagi skali aku nak kate, rezeki tu Allah yang bagi. Tapi macam-macam la yang aku kene buat dengan company baru ni, kadang-kadang sampai migrain. Nak cerita banyak sangat pulak. Tapi yang penting kene ikhlas buat keje. Buat keje bagus-bagus. Amanah. InsyaAllah urusan dipermudahkan Allah. 

Gaji Nurul takde la banyak mane, lebih kurang gaji aku jugak mase awal-awal keje dulu. So ade la RM2k sebulan sebelum aku tukar tempat kerja, nak bayor sewa rumah, nak bayor kete. Cukup je makan. So sape yang gaji lagi besor dari kiteorg kalau tak cukup makan tak tau lah. Kiteorang tiap-tiap bulan boleh je balik Muo jenguk mak ayah aku. Balik banting jenguk mak ayah mertue. Kene bersyukur. Usaha cari rezeki. Tawakal. Kalau orang lain dapat lebih tu rezeki dia. Jangan dengki kat orang. Kita susah tu Allah nak uji iman kita. Yang banyak harte tu pun Allah uji, kalau dia bersyukur Alhamdulillah. Kalau dia lupa, habis. Paling penting skali kene jage urusan kita dengan Allah. InsyaAllah urusan kita jadi mudah. Yang lelaki rajin-rajin solat jemaah. Malam ajak isteri ngaji Al-Quran. Isteri pulak kene redha segala kekurangan. Bila dah redha hati pun tenang. Urusan rumah, urusan suami-isteri jadi mudah. Suami pun redha dengan isteri. Bila dah masing-masing redha inyaAllah, Allah pun redha dengan kita. Alhamdulillah lepas tukar kerja dapat la total RM3k sebulan nak hidup. Tu pun aku rase ade dikalangan kita yang gajinya sorang lebih dari total gaji kiteorang, betul tak? Alhamdulillah. Jangan lupe bersyukur. Hehe.


Gambar minyak kelapa dara, first time beli 10 set je, hehe.

Nak jadik cerita rezeki lagi, Allah bukak pintu rezeki lalu minyak kelapa dara pulak. Ceritanya mase melawat baby member kat Salak Tinggi, name die Abang Ajim. Abang Ajim ni aku kenal mase kursus kat Sabak Bernam jugak sebab die kerja dengan company robot tu. Tapi dia tukar kerja jugak. Hehe. So isteri-isteri borak pasal mkd atau vco sebab mase tu isteri Abang Ajim ni baru bersalin, Nurul pulak mengandung. So Nurul nak beli. Nurul google jumpa website Minyak Kelapa D'Aura. Kebetulan aku ternampak dieorang offer jadi agen atau pengedar. Aku pun terus daftar, dah alang-alang nak beli. Tapi aku macam tak pandai sangat produk ni, Nurul yang study and start lah kiteorang dengan bisnes vco ni. Mule-mule macam tak okey sebab nak terangkan pasal produk pun tak reti. Lame-lame tengok macam okey sebab Nurul dah mahir, so boleh la buat tambah-tambah.

Ni lah Abang Ajim. Time ni Hannan dah lahir, kiteorang datang beraye.

Lepas Hannan lahir macam-macam bisnes kiteorang cuba sebab nak cover yuran taska. RM450 wei taska. Nak amek taska yang RM300 macam tak yakin. So demi keselamatan anak amek jugak la taska Al-Humaira. Macam-macam bisnes kiteorang dah cuba. Ade la try bisnes cookies, sekali sekale jual tudung, ade jugak cube jual baju baby, lepas 3, 4 bulan tengok bisnes vco ni lagi okey, So kiteorang stop buat cookies and focus on vco je. Baju baby pun dah stop sekejap. Ade plan lain. Hehehe. So nampak tak jalan nak cari rezeki tu banyak. Kita kene tekad untuk cuba. Kalau tak cuba kite tak tahu, tapi sebelum cuba tu kaji la dulu sikit supaye tak rugi. Hehe.

Macamtulah hidup kiteorang sampai lah Hafiy dah nak lahir, kiteorang dapat satu peluang bisnes kat Banting. Tapi nak rahsia dulu sebab belum jalan lagi. Dah berjalan nanti baru bagitau. Hehehe. Nurul pun dah tak kerja jadi kiteorang pun plan pindah Banting, duk rumah mak ayah Nurul balik semula. Dua tahun jugak lah duduk Bangi. Huhu. Bisnes tu tak tahu lagi jadi ke tak tapi sebab dah alang-alang nak berpantang kat sana baik pindah terus. Jimat sewa rumah dua bulan. Kihkihkih. Hidup lah kiteorang sebagai orang Kampung Sawah sampai sekarang. Nurul jadi surirumah sepenuh masa di samping bisnes minyak kelapa dara. Bisnes lain  terbantut seketika tapi dah ada plan nak sambung balik. Aku pulak kalau orang tanye aku jawab lah kerja kat Cyberjaya sebab aku memang masih beroperasi kat ofis bos aku kat Cyberjaya. Nak cerita aku kerja sendiri nanti banyak pulak aku nak kene cerita. Korang mesti nak tahu kan? Okaylah. Aku bagitahu.

Mase aku kerja kat Taman Putra Kajang tu, aku handle bisnes online Inkcubator, jual toner untuk printer. Sorry lah websitenye dah lame tak update, tak sempat. Selain tu bos aku ade bisnes perfume kereta. Mula-mula aku handle stok and logistik je tapi lepas dah takde pekerja aku lah yang buat semua, hantar kat kedai-kedai carwash. Kadang-kadang bukak booth jual kat mane-mane. Ade skali aku join Pesta Belia kat Putrajaya, tapi time ramai geng lagi. Pastu dah tinggal sorang aku hantar kat kedai carwash je lah, Ade la sekejap aku jual kat booth area Putrajaya. Best jugak meniage situ sebab datang pukul 10 pagi, setup booth, waktu lunch jual-jual, pukul 2.30 tutup booth balik. Ade jugak bawak Nurul skali jual baju baby Tillie and Tots, saje nak habis kan stok lame. Jual murah-murah je terus habis. Hehehe. Nak cerita penat jangan cakap lah, memang penat gile sebab pagi nak setup booth, petang nak kemas balik. Hoho. Tapi sekarang dah tak buat dah, malas. Aku just hantar je kat kedai carwash, cukup bulan buat collection. Tu penat jugak lah nak sediakan barang, nak pegi dari carwash ke carwash, kira stok, topup stok. Lagi satu trading, bukan trading macam saham tu, ni supply barang ikut bidang company. Ni job susah sikit nak dapat tapi bos aku banyak kawan, kadang-kadang dapat order macam komputer, barang-barang hardware, barang-barang lab. Semua aku uruskan lah, so aku dapat komisyen. Macam aku pergi Terengganu haritu sebab hantar barang lab kat UNISZA. Takkan nak pergi balik je, membazir lah RM200 lebih minyak & tol. Jadinya aku bawak anak bini skali bercuti 3 hari kat sane. Tapi habislah komisyen aku buat bayar hotel & belanje kat sane. Kahkahkah. Tapi sebab anak bini happy aku pun happy. =)

Kongsi sikit gambor Terengganu. Hehe.

Baru sampai UNISZA Kuala Terengganu pukul 7.30 pagi. Penat drive dari pukul 12 malam. Huhu.

Pagi lagi dah setelkan kerja deliver barang, baru boleh bercuti. Hehehe.



My favorite morning view di Terengganu. Hehe
Last day

Okey, cukup gambar, nanti Nurul marah sebab die belum update blog pasal Terengganu lagi. Hehehe. So sekarang aku masih buat kerja-kerja tu lah. Hantar perfume kereta kat carwash. Jual toner untuk printer, yang ni online je, supplier boleh pos kan ke customer, tapi kalau customer request nak cepat aku akan hantar lah. So sesape nak order boleh roger. Hehe. Lagi satu jadi delivery man untuk Puan Nurul. Kihkihkih. Yelah, hari-hari nak kene pegi Poslaju. Kadang-kadang COD kat area bangi, paling jauh Cheras or Kajang lah, kalau jauh lagi aku cas. Hahaha. Pastu job-job yang bos aku suruh handle tu macam biase lah aku amek komisyen. Kasi pagi makan pagi, gituu. Hehe.

Kerja aku memang bukan kerja profesional, bukan kerja ofis, pakai kemeja cantik-cantik, aku buat kerja angkat barang peluh-peluh, kerja hantar barang naik motor redah hujan panas. Tapi aku puas. Aku boleh spend time dengan family selama mana aku nak. Aku boleh teman isteri pergi bawak anak checkup kat klinik. Aku bangun pagi boleh main-main dengan anak, mandikan anak, sarapan sama-sama. Aku boleh cuti suka hati nak balik muar jumpe mak ayah. Aku selalu ada masa untuk happykan anak bini aku bawak jalan-jalan walaupun sekadar lepak tepi pantai atau bawak pergi playground. Sebab tu aku tak kejar kerja programmer, sebab aku dah jumpe kerja yang aku suka. Kerja sendiri. Hehe. 

Alhamdulillah Allah tunjuk jalan ni pada aku. Tapi korang yang masih ada kerja tu teruskan, sebab masih ramai orang susah yang bersusah payah untuk sesuap makanan. Aku selalu naik motor, selalu jumpe family yang takde kereta, bawak anak naik motor redah hujan panas. Ade skali aku jumpe family naik motor malam-malam kat highway, anak duduk tengah ngadap belakang peluk ibu, sorok dalam jaket ibu. Kalau ko tak pernah bawak motor malam-malam kat highway cuba lah tengok tahan ke tak sejuk. Kalau hujan lagilah, menggigil. Aku cakap ni sebab aku dah banyak kali rase. Tapi apa lah sangat nak bandingkan dengan budak yang tak tahu apa-apa tu. Jadi bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Jangan pakat berhenti kerja pulak ramai-ramai. Hehe. Moga Allah bahagiakan kita dan keluarga dengan apa yang ada tu. Jangan persoalkan kesusahan yang Allah turunkan sebab kalau tak ada ujian tak terukur lah iman kita. Sabar. Teruskan perjalanan. Pilih yang terbaik selagi ada pilihan. Jika tiada jadi teruskan. Semoga kesusahan dan ujian itu membina iman kita tinggi hingga syurga.

Ni motor pinjam. Hehehe.

2 ORANG KRITIK:

PeRdU cINta said...

Bila kita jaga Allah..in sya Allah Allah jaga kita..yang selalu rasa tak cukupnya di dunia ni adalah nafsu..

Ibu Muda 30series said...

Perkongsian yg menarik. Membuatkan sy rasa terpanggil juga utk kembali update blog..kenapa sy boleh buat keputusan berhenti kerja di saat ramai yg mengidamkan position sy ketika itu :-)