Nurul Sayang Kamu: Pengalaman bersalin

Pengalaman bersalin


Mengikut kiraan Puan Doktor, 14 March 2014 due date bersalin aku. A week before deliver tu, mak dtg stay kat bangi yelaaa kot-kot terbersalin awal ke so mak ade bolehlah tolong. Lagipun time tu husband dah seminggu sakit kepala kesan cabut gigi. Perasaan time tu campur-campur. Nevesss adee, happy adee, excited adee. Macam-macam. Yang penting tak sabar sangat nak jumpa baby!!! 


13 March 2014

Malam tu sembang2 dengan mak, share pasal bersalin, pasal tanda2 nak bersalin. Aku dah risau sebab due date esok tapi aku still takde tande nak bersalin. Sakit-sakit pun takde. Macam happy je bawak perut ke sana ke sini. Rasa macam ade berbulan-bulan lagi due date. Padahal esok! Hehe


14 March 2014

Pukul 1 pagi aku rase sakit perut macam nak poopoo. Hoho. Pergi toilet, bertapaa lamaa jugak kt toilet tapi tak poopoo jugak. Keluar toilet then sambung tdo balik. Selang 10 minit sakit perut lagi. Sakit mcm senggugut tu. Dalam hati dah rase yeaaahhh nak bersalin dah ni. Kejut husband bangun cakap sakit perut. Husband ajak g hospital tapi aku cakap taknak. Haha. Aku confident cakap sakit perut nak eyark! Cirit birit! Pastu aku pun sambung tdo balik. Tiba-tiba sakit tu datang balik. Puas dah aku pusing kiri pusing kanan nak lelapkan mata tapi tak boleh jugak. Husband cakap jomlah kejutkan mak, kita pegi hospital. Aku cakap takpelaa kite tunggu lepas subuh. 


Makin lama sakit tu makin kerap. Aku tengok jam dah pukul 5 pagi. Jiwa kental jugak aku ni tahan sakit sampai 4 jam. Pukul 5 pagi tuh macam dah tak tahan sangat2. Aku pasrah, kejutkan mak, cakap kat mak sakit perut nak bersalin dah ni. Rupenye mak tak boleh tido sebab perut mak meragam, tak sedap katenyee. Mak pun rase tanda2 nak bersalin jugak rupenye!!! Hebatlah mak kiteee! Kite geng! Gimme five! Ahaaa ;p 


Pukul 5.30 pagi : Tengah sakit-sakit tu sempat lagi mandi dengan gembiranya! Hehe. Dah siap mandi semua, ambil barang pastu gerak ke Hospital Pakar Annur. 5 minit dah sampai! Sampai-sampai je husband pergi register, aku pulak nurse terus letak kat labour room. Gaya aku sakit macam bukaan dah 10cm. Hehehe. Bila cek baru 1 cm. Ade lagi 9cm nak tunggu.. Fuhhh! Memang mencabar keimanan betul. Nurse offer nak epidural tak? Aku ckp taknak! Eksyen kemainn kauu! ;P


Husband kat sebelah bacakan Yassin. Tolong urut pinggang sikit. Mulut aku tak berhenti zikir, sebut Allah Allah Allah…, sakitnya Ya Allah… tak tahu nak cakap! Lepas cek bukaan nurse masukkan ubat untuk poopoo. Dalam bape saat terus aku berlari-lari ke toilet. Chewah, berlari sangat padahal toilet sebelah katil je. Kat dalam toilet aku cakap sorang-sorang “ kejap lagi kita jumpa yea baby! Keluar dengan cepat mudah selamat!” pastu senyum depan cermin dalam toilet. Hoho. Teknik motivasi diri paling berkesan tuu! Kekekeke 


Pukul 8 pagi, nurse datang hantarkan sarapan. Hot chocolate dengan roti planta dua keping. Tengah-tengah contraction tu memang tak lalulaaa nak makan. Aku minum je, alas perut takut-takut nanti takde tenaga nak meneran. Setengah jam pastu, Doktor pulak datang cek bukaan. Baru 3 cm. Huuuuuu, lame lagi nak tunggu 10cm. Aku menahan contraction sampai bergegar-gegar katil time tu. Memang sakit! Sakit sangat-sangat. Sakit macam senggugut darab 20 juta kali sama dengan sakit bersalin. Tapi bila difikir-fikir balik, takpelaaa ni semua penghapus dosa. 


Bila bukaan 4cm aku mengalah, dengan muka innocent aku cakap kat nurse, “nurse saye nak epidural!” Tulaaa, tadi eksyen kemainn.. Haha. Time tu husband takde, mak pulak ganti jaga aku kat sebelah. Aku dah janji kat husband taknak ambil epidural! Jimat! Sebab ape aku kate jimat? Sebab epidural dekat private hospital cost die RM700-RM1000. Boleh dapat handbag coach sebijik! Hoho. Aku suruh mak call husband cakapkan yang aku nak epidural. Bila husband dengar suara aku mengerang kesakitan, dia cakap ok! Dia kata tak sanggup dengar aku kesakitan! Buatlah apepun asalkan selamat dua-dua. Heee. Terharu pulak kiteee! ;) 


Lepas nurse inject epidural, time tu dah pukul 12 tengahari. Husband tengah lunch kalau tak silap. Pastu siap-siap nak pergi solat Jumaat. Yang bestnya beberapa minit lepas cucuk epidural, bukaan terus 9 cm! Yeehuuuu!! Nak bersalin dah! Tak rase sakit dah time tu. Sebab epidural kot. Bestnyaaaa! Nak jumpa baby! Doktor pun dah ready nak sambut baby keluar! Cukup 10 cm, masa tu memang dah tak tahan nak meneran, husband tiada di sisiku.. Uhuuuhuu.. Sedih pulak.. Bila Doktor cakap push, aku pun dengan sekuat hatinyaaa pusssshh!!! Doktor jerit “Your baby is coming out!!! Good job!!” 


Ade 4 orang nurse kanan kiri cakap “Tarik nafas…pusshhh!” “Tarik nafas...pussshh!” Meriah pulak aku rase kat labour room time tu. Wakaka! Bila kepala baby dah keluar, rase legaaaaa! Aku pushhh lagi sekali terus meluncur laju baby keluar! Fuhhhh! Alhamdulillah, tepat 1.45pm lahirlah puteri sulungku Hannan Annisa’ Binti Muhamad Syafiq. Jauh kat sudut hati, rase sedih pulak sebab husband tak dapat teman dalam labour room sebab die tengah solat Jumaat. Masa nurse letak baby dekat atas perut, aku mampu cakap Ya Allah, anak ibu…Sambil menangis teresak-esak. Ececehh..Doktor suruh cek tuutt baby, girl ke boy? Aku pun cek tuutt baby, baby girl!!! Alhamdulillah. Masa lahir tu aku tengok baby aku ni gendut semacam, issshh macam 3.7-3.8kg je ni..sekali timbang 3.4kg. Berat jugak baby ni. Patutlah perut besar sgt mase ngandung. Hoho.



Gambar Hannan mase umur die 3 hari. Kuat menyusu die ni. Ish3. ;p




Hannan umur 20 hari. Pipi die tuuu macam pauuuu goreng! Nyumssss! 




Yang ni mase Hannan 30 hari. Dah pandai celik mata. 
Kalau tak asyik tidur je anak ibu ni.




Hannan main dengan ayah. Sehari tak dengar suara ayahnye, mulalah merengek-rengek. Hurmm. Anak ayah betul Hannan nih! ;p



Hannan umur 41 hari. Dah pandai posing depan camera! Die mcm phm je bile kita nak snap gmbr die. Macam-macam gaya die buat! 


Baru faham sekarang macamane rasenye ade anak. Hati mak-mak ni automatik jadi macam fragile, sensitif je kalau melibatkan anak. Lagi berape hari je lagi nak masuk keje. Rase macam sedih pulak nak tinggalkan hannan pergi keje. 

Tsskk. ;(

Ok, bye.
 

4 ORANG KRITIK:

Kambenggurun said...

Comelnya hannan. Sebijik muka syafiq. Mcm cika dulu pun bsalin kt annur, baby kuar ari jumaat. Lps solat jumaat. Haha. Geng!

Unknown said...

comelnyer...tahniah yer...anyway Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...

myzaali said...

congrats! kiut baby dah la rambut lebat.. hehe :)

AJ said...

Alhamdulillah...Comel n kiutnya baby..Meh cubit2 pipi skit...